Ikke engang sne kan holde en rigtig jollesejler tilbage

Vejret viste sig fra sin barske og uforudsigelige side, da Aarhus Sejlklub i weekenden var vært for det traditionsrige Aarhus Mesterskab i jollesejlads. Det kunne dog ikke holde 57 unge sejlere tilbage, der ville ud og konkurrere om titlen, æren, pokalerne og præmierne fra Aarhus Seashop.

Lørdag bød på heftige byger med vindstød på op til 16 meter i sekundet. Søndag var Aarhus Sejlklubs ellers rutinerede VM baneteam udfordret af meget svingende vindretninger, så mærkebådene havde nok at gøre med at flytte mærker rundt. På optimist C og B banen lå søndagens 2 formiddags-sejladser i så forskellige kurser som 10 og 90 grader så vind-springene var til at få øje på. De 57 sejlere var desuden generet af et par snebyger søndag eftermiddag.

Blandt optimisterne blev der kæmpet om den historiske Sandeman Pokal og den blev for tredje år i træk hjemtaget af Magnus Heegaard fra Egå Sejlklub. Det var i det hele taget en god weekend for Heegaard familien i det Josephine Heegaard tog førstepladsen i Laser 4.7.

Selv de relativt urutinerede C optimister var mødt op til stævnet, men på grund af det barske vejr fik de kun 1 sejlads, der blev vundet af Magnus Johannes Lund fra Egå Sejlklub. De mere rutinerede B sejlere fik hele 6 tætte sejladser og her var det Anna Munkholm Jakobsen fra Marselisborg der løb med titlen.

Zoom8 feltet var domineret af Kaløvig sejlere og de løb med både første og andenpladsen. Vinderen blev Jacob Svends Nielsen, der på trods af sin foreløbigt korte tid i Zoom8 klassen har leveret virkeligt flotte resultater.

Hos Europa-jollerne vandt Klaus Rønn Madsen fra Bork Bådelaug og hos Laser Standard gik sejren til Christian Guldberg Rost fra Egå Sejlklub.

Hos Aarhus Sejlklub glæder vi os bare til vi igen om 3 år kan byde velkommen til så mange sejlere der på trods af det barske vejr vil ud og kæmpe mod hinanden