13-årige Esther fra Aarhus Sejlklub bliver første kvindelige vinder af Viggos Legat

Billedtekst: Viggo Jacobsens søn, Ole Jacobsen overrakte diplom og check til en glad og overrasket Esther Houborg. Det skete blandt andet med et fint tilbageblik på en af Viggos kæpheste – nemlig at flere piger skulle sejle Optimist. Foto: Leon Träger.

Viggos legat blev lørdag tildelt 13 årige Esther Kamma Houborg. Legatets bestyrelse lægger i deres tildeling vægt på at Esther er en usædvanligt dygtig og meget ihærdig optimistjolle sejler. Samtidig er hun en rigtig god ven for de andre sejlere i klubben.

Esther har sejlet i Aarhus Sejlklub i næsten halvdelen af sit liv og har i flere år sejlet på konkurrence niveau som klubbens eneste pige A – sejler.

Sammen med æren følger der også 10.000 kr. fra Viggos legat, som et konkret bidrag til Esther udvikling som sejler.

Da Viggo Jakobsen (også kendt som Mr. Optimist) fyldte 100 år, blev dagen fejret med indstiftelsen af »Viggos legat til dygtige optimistsejlere og til optimistsejlads i Aarhus« på initiativ af Dansk Sejlunion og Aarhus Sejlklub. Formålet er at yde et kontant tilskud til udvikling af unge optimistjollesejlere der sejler i Aarhus Kommune. Der lægges vægt på at legat modtagerne er dygtige i ordets egentlige forstand: ihærdighed, engagement, vedholdenhed, talent, kammeratskab er kodeordene for tildelingen. Legatet er finansieret af en indsamling som blev igangsat på Viggo Jakobsen 100 års fødselsdag.

Legatets bestyrelse er sammensat af en af Viggo Jacobsens familie udpeget repræsentant, sejlklubberne i Aarhus, erhvervslivet i Aarhus og Dansk Sejlunion. Den nuværende bestyrelse består af: Ole Jacobsen (Viggo Jacobsens søn), Jens Erik Hansen (Aarhus Sejlklub), Peter Warrer (Lindberg optik), Finn Beton Jensen (Sailing Aarhus) og Leon Träger (Dansk Sejlunion).