Hans Kongelige Højhed Prins Henrik, Aarhus Sejlklubs Æresformand, mindeord.

H.K.H Prins Henrik ved rorpinden i Knarr’en “Triton” med gasterne Ib Asboe Jørgensen (tidligere Aarhus Sejlklub formand) og Svend Iversen (‘Fiver’). Venligst udlånt af Hr. Søren Asboe Jørgensen.

Titlen arvede Prins Henrik efter Aarhus Sejlklubs tidligere Æresformand Kong Frederik 9., der ligeledes arvede titlen efter Kong Christian 10.

Prins Henriks æresformandskab begyndte således først i 1970’erne, hvor både kongehus og sejlklubber var noget andet end i dag. Aarhus Sejlklub-delen bragte ”Den Kongelige Æresformand” ind i den senere sammenlægning med Aarhus Yachtklub.

”Æresformand” er en tradition i Aarhus Sejlklub, der stammer helt tilbage fra Hovedkapsejladsen 15. juni 1902, hvor Formanden ”…..under Festmiddagen i Riis Skov med 100 Damer og Herrer…udtalte, at han havde det glædelige Hverv, at meddele de tilstedeværende, at Hans Kgl. Højhed Prins Christian havde behaget at imødekomme Aarhus Sejlklubs Ønske om at være Klubbens Æresformand…. Meddelelsen blev modtaget med endeløs jubel.” H.K.H. Prins Christian og Prinsesse Alexandrine deltog i festmiddagen.

Det kan være overraskende for medlemmer af dagens Aarhus Sejlklub, at det forholder sig således, at klubben har en ”Kongelig Æresformand”; vi har jo ikke ligefrem klubhuset klistret til med fotografier af de kongelige, om end Prins Henriks navn hidtil har prydet listen over æresmedlemmer med sin titel som Æresformand placeret øverst. Listen har sin plads i klubhuset (samt at finde på denne webside).

En del medlemmer fra Aarhus Sejlklub har haft deres oplevelser med Prins Henrik som aktiv sejler, måske når Prins Henrik gennem tiden har deltaget i Aarhus Sejlklubs stævner. Enkelte af klubbens bedste har haft fornøjelsen at gaste med Prins Henrik som skipper, blandt dem Knud Nikolaj.

Sidst Æresformanden besøgte ”hans sejlklub i Aarhus” var vist i sommer, da Prins Henrik gæstede klubhuset. Det blev et kort besøg, der varede til en båd kom og sejlede Prinsen mod Tunø og Tunø Festivalen. Desværre også et uplanlagt besøg, så vi nåede ikke at gøre meget stads ud af det.

Det er en sejler med et stort engagement i sejlsporten, der nu er sejlet videre. Æret være H.K.H. Prins Henriks minde.

Jens Erik Hansen

formand

Aarhus Sejlklub.

P.S.: Læs om Aarhus Sejlklubs deltagelse i Mindehøjtidelighed for H.K.H. Prins Henrik.