Mindeord for Mr. Optimist

”Mr. Optimist” Viggo Jacobsen

døde mandag d. 18. april 2016, 102 år gammel, i sit barndomshjem.

Viggo var en ildsjæl der brændte for sejlsporten; især børn og unge havde hans opmærksomhed.

Ungdomsarbejde og kapsejlads er kerneområder i en sejlklub. Det var udgangspunktet for at han 30’erne var medstifter af Aarhus juniorsejlklub; senere Aarhus Yachtklub.

Ved klubbens start blev der bygget 5 juniorbåde. Sidst i 50’erne kom optimistjollen til Danmark. Den lille jolle blev en meget stor del af Viggo og hans families liv.

Det var i forbindelse med sammenlægningen af Aarhus Yachtklub og Aarhus Sejlklub i 1998, at jeg kom på besøg i Birkebo i Viby hos Viggo og Edith (død 2002).

En af de mange godt ting Viggo sagde i den forbindelse var: En forudsætning for min støtte til sammenlægning er, at juniorsejlads og kapsejlads har høj prioritet.

Det var hurtigt klart for Viggo, at hans ønske blev efterlevet. Det var derfor en stor glæde for ham da Aarhus i 2008 var vært for ungdoms VM. Her deltog Viggo ved flere arrangementer; bl.a. på rådhuset i samtale med kronprinsen.

Jeg har nydt meget at besøge Viggo for at snakke sejlsport, spise kage og drikke cognac, de aftener hvor klokken blev både 2 og 3 var almindelige. Her lærte jeg bl.a. “Det er når du har fået et nej at arbejdet begynder“.

Den årlige sejltur på bugten med nogle af de ”gamle” juniorer var fantastiske når vi fik Viggo placeret ved roret på “Trines` tvangsarv”. Sidst vi havde en tur var Viggo kun 96 år.

Mr. Optimist fylder 100 år

Viggo Jacobsen med HKH Kronprins Frederik

Viggo Jacobsen ved roret

Min ældste ven er her ikke mere. Ære være hans minde.

Per Risvang, Aarhus sejlklub

Bisættelsen finder sted fra Fredens kirke, tirsdag den 26. april kl 13.00.
Derefter er der en sammenkomst i Aarhus sejlklub