Kai Braüner er død

Onsdag d. 5. august døde Kai Bräuner efter længere tids sygdom. Kai blev 89 år.

Kai elskede livet på havet og han var en uovertruffet sejler både på kapsejladsbanen, hvor han altid var med helt fremme i feltet, uanset hvilken båd han sejlede, og på langture hvor man altid følte sig tryg, når Kai var ombord.

Kai startede sin sejlerkarriere som teenager i Aarhus Yacht Club’s junior både.

I 1951 købte Kai folkebåden ”Fortuna” (FD135) sammen med sin far Peter Bräuner. På folkebådsdatabasen.dk kan man se, at Kai allerede i 1950’erne og 60’erne var med helt fremme i kapsejladsfeltet. Ved landsstævnet i Svendborg i 1953 blev det således til en 6-plads og ved Kieler-ugen i 1970 blev ”Fortuna” med Kai ved roret nummer 9 ud af 57 både.

I 1971 købte Kai folkebåden ”VIP” (FD571) sammen med Poul Jørn Lindberg, og i det efterfølgende 10-år deltog Kai i stort set alle kapsejladser for folkebåde, der var værd at deltage i. Undertegnede begyndte at gaste hos Kai i 1974 og sammen var vi med til en stribe af sejlader som DM, Guldpokal-sejladser, Kieler-ugen, Fyn Rundt og alle lokale sejladser. ”VIP” var som regel at finde i top-10.

I sin fritid syede Kai selv sejl på sit sejlloft – både til sig selv og til andre. Selv om det ikke lykkedes for ham selv at hjemtage nogle af de helt store trofæer, havde han dog glæden af at se andre folkebåde vinde både, DM, Guldpokal og Kieler-ugen med Bräuner-sejl.

Da Peter Bräuner døde, overtog Kai i 1982 Peters Ballad, hvorefter 3-kant bane sejladserne blev suppleret med distance kapsejladser, som Sjælland Rundt (i 1983 var der mere end 2.000 deltagende både) Anholt rundt, Fyn Rundt og Samsø Rundt.

Ved siden af sejladserne i sin Ballad deltog Kai i mange store sejladser i andres både. Bl.a. sejlede Kai en del sammen med Jens Nielsen på nogle af de store havsejlaser – fx Skaw Race i Platon I.

I midten af 80’erne blev Kai og undertegnede ”fabrikssejlere” for Tonny Nilling og i vinteren 85-86 gik vi sammen om at være medbyggere på Drabant 38 ”KNUS”.

I ”KNUS” kom Kai vidt omkring i de Skandinaviske farvende, hvor turerne gik til både Finland, Sverige og Norge. Og den helt store turmæssige oplevelse for Kai blev, da vi sejlede ”Knus” over Nordsøen, rundt om Skotland via Caladonia Canal og Orkney ørerne tilbage til Danmark.

De sidste 5 år inden sin død, begyndte Kai’s fysiske helbred for alvor at svigte, og de sidste par år kunne han ikke længere komme ombord på sin elskede ”KNUS”.

For Kai var Aarhus Yachtklub noget helt specielt og Kai var formand for Aarhus Yachtklub i en periode i 1980’erne; Aarhus Yachtklub slog i senere sammen med Aarhus Sejlklub til den klub, som vi kender i dag.

Også Kais formandsperiode var en periode med voldsomme ændringer af de fysiske rammer omkring sejlsporten ved Aarhus Lystbådehavn. Den gamle vinterplads skulle inddrages til containeraktiviteter og erstatningen blev vinterpladsen i den udformning, som vi har haft til for få år siden. Også Ungdomshuset, slæbested med videre blev etableret i den periode.

De senere år kom Kai i Aarhus Sejlklub af og til om tirsdagen og torsdagen, hvor der blev tid til snak med torsdagsholdet. Kajs sygdom gjorde besøgene sjældnere og kortere, men hans glimt i øjet var det samme.

Ære være Kai’s minde.

Jens Krarup