AFI Dansk Sejlunion Grandprix 2018

Aarhus Sejlklub var arrangør af “AFI Dansk Sejlunion Grandprix” stævne d. 2.-3. juni 2018.

Stort tillykke til vinderne

A-Optimist:
Malthe EBDRUP, Kongelig Dansk Yachtklub

Zoom8:
Johan FROM LAURSEN, Hellerup Sejlklub

Laser 4.7:
Emil CHRISTENSEN, Egå Sejlklub

Laser Radial:
Anne-Marie RINDOM, Horsens Sejlklub

Laser Standard:
Christian GULDBERG ROST, Egå Sejlklub

Europe:
Anna LIVBJERG, Kaløvig Bådelaug

29er:
Jens-Christian DEHN TOFTEHØJ / Andrea SCHMIDT, Kongelig Dansk Yachtklub

49er:
Łukasz PRZYBYTEK / Paweł KOŁODZIŃSKI, AWFiS – Gdańsk

Se alle resultater på det officielle Notice Board
Se fotos fra den officielle stævnefotograf på www.SailingPhotoAarhus.dk

Stævnekoncept for Dansk Sejlunion Grandprix

Dansk Sejlunions Grandprix-serie er stævner for de mest aktive jolle-klasser for børn og unge, men voksne kan også deltage i serien. Grandprix-serien er åben for alle sejlere uanset alder, mens deltagelse i DM forudsætter, at sejlerens alder er inden for klassens aldersgruppe.

Grandprix-stævnerne planlægges i et samarbejde mellem klasseorganisationer, klubber og Dansk Sejlunion. Formålet med Grandprix-serien er at tillbyde stævner med en høj sportslig kvalitet, samtidig med at stævnerne er et socialt samlingspunkt på tværs af klasser og alder.

At der til stævnerne er en høj sportslig kvalitet i sejladserne er en vigtig del i udviklingen af talentsejlere. I sejlsportens aldersrelaterede træningskoncept (ATK) er én af træningsmetoderne, at sejlere udvikler sig bedst ved at træne efter ”Den danske model”. Udgangspunktet for ”Den danske model” er, at alle sejlere – på tværs af klasser, og inden for de enkelte klasser – i forskellige sammenhænge træner sammen og deler deres viden. I talentarbejdet er ungdomsstævnerne med til at sikre, at de dygtigste sejlere i de enkelte klasser får mulighed for at konkurrere i større felter med spredning i sejlernes kompetenceniveau.

En styrke ved at mødes på tværs af klasserne er, at junior- og ungdomssejlere bliver opmærksomme på andre jolletyper i forhold til jolleskift, uden det får indflydelse på de sociale relationer sejlerne imellem. På den måde er stævnerne tilrettelagt efter mantraet ”aktiviteter tiltrækker og relationer fastholder” – et mantra, der omhandler idræt i almindelighed.

Stævneorganisation

Nøglepersoner ved Dansk Sejlunion Grandprix 2018 stævne i Aarhus