Torben ”Aqua” Olesen, mindeord om Aarhus Sejlklub medlem

Torben døde i torsdags, den 3. august.

Torben havde et langt og aktivt sejlerliv, med mange aktiviteter på de fleste af sejlsportens områder.

Torben hører til gruppen af optimistsejlere, der blev inspireret af Viggo Jacobsen i Aarhus Yachtklub. Byggede Optimistjolle og siden Kadetjolle, inden ambitionerne allerede som 15-årig strakte til at prøve kræfter med Finn-jollen og siden OK-jollen, som Torben vandt DM’er i foran en bred skare af Danmarks senere absolutte elite. Tilbage i Finn-jollen blev det til repræsentation for Danmark ved OL i 1972 i Kiel. Alt i alt en betydelig karriere i spidsen af datidens store og stærke jollefelt i Danmark.

Senere kom sejlads i kølbåde med DM og Guldpokal i Folkebådsklassen. Konkurrenter omtaler Torben som en skarp kapsejler, en hård konkurrent, og en rigtig god kammarat.

Bedre sejlertøj, hel-dragter og punkterfri svømmeveste havde Torben mærket behovet for på egen krop, og med Aqua Dress realiserede Torben over en årrække en mængde udviklinger af udstyr til sejlere.

I det senest årti har Torben været en del af Aarhus Sejlklubs Tirsdags- og Torsdagshold, og nydt samværet med den aldersgruppe, som han er vokset op i sejlsporten sammen med. Interessen for Aarhus Sejlklub og Aarhus Lystbådehavn bevarede Torben livet igennem.

Torben bisættes torsdag den 10. august kl. 12.00 fra Egå Kirke.

Æret være Torbens minde.

På vegne af Aarhus Sejlklub