Ib Tranberg ny formand

Pressemeddelelse.

På den nylig afholdte generalforsamling har medlemmerne i Aarhus Sejlklub enstemmig valgt Ib Tranberg som ny formand.

Ib Tranberg er en erfaren sejler, der som ung startede med at sejle Snipe i Aarhus Sejlklub.

Han har siden sejlet mange forskellige bådtyper både i forbindelse med kapsejlads og tursejlads.

For tiden har han en x 332, som han selv oplever værende den bedste båd han har haft.

”Aarhus Sejlklub oplever en kraftig vækst og består nu af 708 medlemmer.

Væksten er bl.a. sket i J 70 afdelingen, Sejlerskolen og Ungdomsafdelingen.

Klubben råder kun over 160 bådpladser i den kommunale havn, så den eneste måde, vi kan få flere ud at sejle er ved at være flere om den samme båd – og her har Sejlerskolen og J 70 en central rolle.

Det, der fik mig til at sige ja til rollen som formand for Aarhus Sejlklub, er de politiske udmeldinger om, at Aarhus skal være Nordeuropas bedste sejlsportsby.

Det vil jeg meget gerne være med til at realisere, og jeg synes også, vi er godt på vej i kraft af et godt samarbejde mellem de forskellige aktører i byen.

Det centrale for mig er, om politikerne mener Aarhus som bedste Sejlsportsby – eller de mener Sejlsports -EVENTby.

Det er fint med de store arrangementer, vi har fået til byen. De giver liv på havnen og fokus på sejlsporten.

Men det giver også nogle udfordringer, da vi er en havn, der er centralt placeret i byen. Vi bliver altså presset mere og mere på landarealer.

Samtidig kræver disse arrangementer rigtig mange frivillige arbejdskræfter.

Jeg tror på, at det stigende fokus, der er på sejlsporten, vil gøre, at vi sammen finder de nødvendige løsninger i form af en helhedsplan for havnearealerne og et godt samspil med de mange forskellige aktører/interessenter.

Måske skal jeg lige prale lidt og nævne at Aarhus Sejlklub i forbindelse med det nylig afholdte OL lavede lidt verdenshistorie.

Vi har ikke kunnet finde andre tilfælde, hvor 75% af sejlerlandsholdet (6 ud af 8, og hvor alle både kom i medalrace og blev placeret i top 8)  er opvokset i den samme sejlklub og fortsat er medlemmer.”